How to meal prep?

By admin Business, Lifestyle, Nutrition, Sports No Comments on How to meal prep?

“Failing to plan, is planning to fail”

Om een gezonde en fitte levensstijl te hanteren, is een goede planning en voorbereiding cruciaal.
Daarom wil ik jou met deze post alle nodige informatie meegeven om het meal preppen zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Alles begint bij het invullen van je agenda.

Sta hier even stil bij de volgende punten:

  • wat wil ik welke dag eten?
  • komen er speciale dagen aan waar ik minder of misschien meer maaltijden voor nodig heb?
  • wanneer ga ik naar de winkel om mijn boodschappen te doen?
  • welke dag(en) gebruik ik om de maaltijden klaar te maken
  • hoe ga ik de inkopen en de maaltijden bewaren?
  • wanneer ga ik mijn maaltijden benuttigen? 

Als je alles gepland hebt, is het tijd om naar de winkel te gaan.

In de supermarkt is een enorm groot aanbod van allerlei dingen die ons kunnen verleiden om af te wijken van je doel om fit en gezond te worden. Maar aangezien je exact weet wat je in de komende week gaat eten, kan je jezelf gewoon aan je boodschappenlijstje houden en niets anders meenemen. Op deze manier bespaar je ook een hoop tijd in de winkel en hoef je zelfs niet te kijken naar alle andere mogelijke opties. Om dit succesvol uit te voeren, kan je best niet met honger naar de winkel gaan. Je zal merken dat je op zo’n moment veel sneller ingeeft aan je verleidingen.

Nu hebben we onze week gepland en hebben we alles in huis voor onze gezonde maaltijden.
Het is dus tijd om de maaltijden klaar te maken.

Wat heb je hiervoor nodig?

  • keukenweegschaal
  • goed keukengerei
  • kruiden
  • labels om je maaltijden snel te herkennen
  • voorraad bakjes

Persoonlijk raad ik aan om in bulk te meal preppen en wanneer alles klaar is de proteïne / groenten / koolhydraten in de correcte hoeveelheden te verdelen. Dit is een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend dan 1 of maaltijden per keer klaar te maken.

Na het bereiden van de maaltijden, is het tijd om ze te verpakken. Hiervoor kan je best rekening houden met de volgende tips:

  • Bedenk op voorhand of je de hele maaltijd koud of warm wilt eten. Of moet de maaltijd over meerdere bakjes verdeeld worden?
  • Gebruik BPA vrije plastic bakjes zodat je veilig je maaltijd kan opwarmen in de micro. 
  • Koop je voorraadbakjes allemaal van hetzelfde merk zodat deze gemakkelijk te stapelen zijn.
  • Voor kleine snack of maaltijden kan het interessanter zijn om diepvries zakjes te gebruiken aangezien deze minder plaats innemen.
  • Het labelen van je maaltijden is een goed plan. Op de label kan je  aanduiden wanneer de maaltijd gemaakt is en welke maaltijd van de dag het is. Of welke bakjes samen horen om 1 maaltijd te vormen. Op deze manier heb je altijd de correcte maaltijden mee.
  • Check nog een keer extra welke maaltijden in de koelkast moeten en welke in de diepvriezer.

Tot slot, zijn we bij ons laatste topic gekomen, het bewaren van de maaltijden.
Afhankelijk wanneer je de maaltijden wilt benuttigen zal je deze waarschijnlijk bewaren in de koelkast of in de diepvries.
De koelkast is perfect voor maaltijden die je binnen de 2-3 dagen gaat opeten.

Ook de koelkast heeft enkele interessante weetjes: 

  • bewaar gekookte maaltijden in luchtdichte en lekvrije bakjes of zakjes.
  • koel je gekookte maaltijden binnen de 2 uur in de koelkast om zo de versheid te behouden.
  • de bovenste plank is de warmste plek in de koelkast. Hier kan je het beste yoghurt en kaas bewaren. Vlees kan je het best onder de bovenste plank bewaren.
  • rauw vlees leg je dan echter best op de onderste plank aangezien het hier het koudste is.
  • de deurrekjes zijn dan weer de beste plaats voor eieren, drank, sausjes of sap omdat hier de temperatuur kan fluctueren door het open en dicht doen van de deur. 
  • prop de koelkast niet stampvol, maar zorg er voor dat de lucht goed kan circuleren.

De diepvries is een handige manier om je maaltijden vers te houden voor een langere periode.
Wat moet je hier weten?

  • laat de maaltijden eerst goed afkoelen voor je ze in de diepvries plaatst
  • plaats de nieuwste maaltijden achterin de vriezer zodat je eerst de oudere porties opmaakt.
  • om het invriezen en ontdooien te versnellen, kan je best kleine porties invriezen. 
  • laat de maaltijden best een nacht ontdooien in de ijskast voor je hen klaarmaakt voor gebruik.

Hopelijk heb je met deze post wat meer inzicht en duidelijkheid gekregen in het meal preppen.
Aangezien het in het begin een hele klus kan zijn om je maaltijden voor te bereiden, heb ik om af te sluiten nog een kleine samenvatting opgesteld:
1) Planning
2) Winkel
3) Klaarmaken
4) Porties verdelen
5) Bewaren
6) Benuttigen

Veel succes en laat hieronder gerust weten als er nog vragen zijn.

  • Share:

Leave a comment