10 Tips om het jojo-effect te voorkomen

By admin Lifestyle, Nutrition No Comments on 10 Tips om het jojo-effect te voorkomen

Iedereen is wel bekend met het jojo-effect. Dit is wanneer je een krachtig resultaat boekt, maar dan vervalt in oude gewoontes. In plaats van progressie te blijven maken, ga je terug achteruit. Enorm frustrerend! Al dat harde werk is precies voor niets geweest en je moet weer van vooren af aan beginnen.

Dit is een zeer bekend probleem bij vele (crash)diëten. Mensen worden op een zwaar calorietekort gezet waardoor ze zo het gewenste gewichtsverlies behalen. Maar wanneer hun dieet gedaan is, weten ze niet hoe ze deze resultaten moeten vasthouden.
Dit komt omdat ze slechts regels volgen. Ze hebben niet de kennis en gewoontes opgebouwd om een gezonde levensstijl zich eigen te maken. 

Daarom is het vanaf dag 1 altijd al de visie van het No Nonsense Nutrition Program geweest om onze leden te onderwijzen op vlak van voeding, training en levensstijl zodat zij zelf de touwtjes in handen hebben na afloop van het programma. Al onze leden kennen perfect de basisregels die ze moeten hanteren om hun gewicht in de juiste richting te sturen en wat ze moeten doen indien ze op een plateau komen. 

Om er voor te zorgen dat gezondheid en gewichtscontrole algemene kennis wordt, wil ik jou vandaag 10 tips meegeven om er voor te zorgen dat jij je resultaten kunt vasthouden of zelfs blijven verbeteren! 

  1. Prep-dagen
    Maak wekelijks een planning van wat je gaat eten. Op deze manier kun je inspelen op sociale situaties en eenvoudig controle houden over je energie-inname doorheen de verschillende dagen. Wanneer je weet wat je op welk moment gaat eten, doe je er goed aan om deze maaltijden op voorhand te bereiden zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.
    Zorg daarom voor 1 of 2 vaste momenten in de week wanneer je alle maaltijden voor de komende dagen klaarmaakt.
     
  2. Bewaren
    Als je maaltijden zijn klaargemaakt, moet je ze natuurlijk ook nog goed kunnen bewaren. Voorzie je keuken van voldoende bewaardoosjes, zodat je de maaltijden simpelweg in de ijskast of diepvries kunt bewaren.
     
  3. Transport
    Drukke job of veel op de baan? Dan doe je er goed aan om te investeren in een koeltas.
    Hiermee kan je die klaargemaakte maaltijden zonder problemen meenemen en heb je altijd de juiste maaltijd of snack bij de hand.
     
  4. Preventie
    Zorg er voor dat je geen slechte voeding in huis hebt.
    Na een lange werkdag is je wilskracht vaak uitgeput, hierdoor zul je rapper geneigd zijn om een snelle en vaak meer ongezonde oplossing te zoeken voor je volgende maaltijd of snack. Als er geen slechte voeding in huis is, zal je deze ook niet kunnen opeten!
     
  5. Routine
    Creëer een vaste routine. Een routine zorgt voor meer houvast en structuur, hierdoor ben je minder snel geneigd om van je vooropgestelde doelen en schema af te wijken. Des te minder keuzes je moet maken, des te eenvoudiger alles zal verlopen!
     
  6. Variatie
    Zei je nu niet net routine? Ja, zorg voor een goede routine in je timing, voorbereiding, macro’s en activiteiten.
    Waar je best wel mee kunt spelen is de bereiding of samenstelling van je maaltijden.
    Zo kunnen andere kruiden al een hele verandering brengen in eenzelfde maaltijd. Op deze manier zal je nooit ‘saai’ eten hebben, maar meer dan voldoende variatie en dat met een identieke voorbereiding.
     
  7. Planning
    Plan alles wat afwijkt van de routine zorgvuldig in.
    Wanneer je weet wat er komt, kan je jezelf hier op voorbereiden. Zo kan je bijvoorbeeld op voorhand het menu van het restaurant bekijken en thuis alvast de beste optie er uit kiezen. Je zal merken dat dit veel eenvoudiger is dan op het moment zelf te beslissen.
    Heb je toch niet kunnen plannen? Geen probleem, er is 1 vraag die je altijd kunt stellen:
    “Is dit de beste keuze die ik op dit moment kan maken?”. Wanneer het antwoord nee is, selecteer je gewoon een van de betere opties.
     
  8. Keep it simple!
    Zorg voor een structuur die aansluit bij jouw levensstijl. Tegenwoordig moet alles fancy, chique en vooral niet saai zijn.
    Stick to the basics: kies een 5 tot maximaal 10 gerechten die je graag eet en positief zijn voor jouw doelstelling. Wissel af tussen deze maaltijden en laat je vooral niet leiden door commentaar van anderen, focus op jouw doelstelling.
     
  9. Sociale steun
    Schakel hulp in wanneer het moeilijk gaat. Deel je doelstelling met enkele mensen die veel voor je betekenen. Zorg er voor dat zij duidelijk weten wat je wilt bereiken en waarom je dat wilt bereiken. Dit zal er voor zorgen dat je minder snel van het schema afwijkt en je een goed patroon kunt bewaren. Bovendien zullen deze mensen ook je keuzes respecteren en je niet forceren om toch dat extra glas wijn of dessert te nemen.
     
  10. Je bent niet alleen
    Success leaves clues!  Zoek mensen op die dezelfde doelstelling hadden als jij nu hebt, maar deze al bereikt hebben. Leer van hun!

    Heb je zelf niet voldoende kennis om je voedingspatroon aan te pakken? Maak het niet moeilijker dan het is en huur jezelf een goede coach in. Iemand die je op het snelste pad naar jouw doelstelling kan zetten en je de rest van de weg mee kan begeleiden.
  • Share:

Leave a comment