Top 5 Excuses om ongezond te eten

By admin Lifestyle, Nutrition No Comments on Top 5 Excuses om ongezond te eten

Diep vanbinnen wil iedereen een gezond en fit lichaam, maar hoe komt het dan dat er slechts zo weinig dit doel werkelijk bereiken?

Na 11 jaar mensen te begeleiden naar hun ideale lichaam, heb ik al heel veel excuses gehoord.
Daarom heb ik voor jullie een lijst gemaakt van de 5 meest voorkomende excuses en wat je er aan kunt doen om deze te vermijden.

  1. “Ik heb te weinig tijd om gezond te eten”
    Dit lijkt tegenwoordig een standaard antwoord voor alles wat we weten dat we zouden moeten doen, maar waar we niet veel zin in hebben. Iedereen heeft 24 uur in een dag, dus daar zal het niet aan liggen. Het grote verschil zit hem de prioriteiten die je hebt.
    Zeg daarom niet meer “Ik heb geen tijd om gezond te eten”, maar vervang deze zin door “gezond eten is geen prioriteit voor mij” en kijk hoe je je daarbij voelt.

    Wanneer je voelt dat dit toch een beetje wringt (en dat zou het moeten doen) kun je gemakkelijk tijd winnen door je maaltijden op voorhand te plannen. Zorg voor een goede structuur, weet wat je wilt eten in de komende dagen en bereid deze maaltijden enkele dagen op voorhand voor. Je kunt het best voor een vast schema gaan waarbij je elke week 1 of 2 vaste kookmomenten inlast. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan en heb je altijd eten klaarstaan voor tijdens de drukke momenten!

    “By failing to prepare, you are preparing to fail” – Benjamin Franklin

  2. “Ik kan niet koken”
    Niets komt vanzelf. Als je nooit probeert om iets klaar te maken, zul je ook nooit leren koken.
    Maar maak je geen zorgen, je hebt ongelooflijk veel geluk dat je in deze prachtige tijd van het internet leeft!
    Door slechts enkele klikken te maken op je computerscherm kom je al snel terecht op websites met honderden recepten. Een andere optie is om enkele kookboeken aan te schaffen. Zelf wanneer je niet graag leest, kun je op youtube voldoende video’s vinden waar ze elk recept stap voor stap overlopen. Indien dit nog niet voldoende is, kun je nog altijd deelnemen aan een opleiding ‘leren koken’. Er is dus geen tekort aan informatie of middelen om te leren koken. Bovendien verwacht niemand dat je een meesterschef moet zijn om gezond te kunnen eten. In tegenstelling, ik raad je zelfs aan om alles zo simpel mogelijk te houden als je jouw gezonde levensstijl gemakkelijk wilt volhouden.

    “If you are not willing to learn, no one can help you. If you are determined to learn, no one can stop you!”

  3. “Mijn vrienden en familie eten ongezond”
    Jij bent de enige persoon die verantwoordelijk is voor jouw gezondheid en jouw geluk.
    Maar al te vaak schuiven we de verantwoordelijkheid door naar anderen zodat wij er geen schuld aan hebben. Met deze manier van handelen zal je nooit een gewenst resultaat bereiken.
    Neem zo snel mogelijk verantwoordelijkheid op voor jouw leven en vertel je vrienden en familie dat je graag gezonder wilt gaan leven. Wanneer zij werkelijk om jou geven, zullen ze je vast wel proberen te steunen in je onderneming naar een betere levensstijl. Indien ze je toch proberen te verleiden met slechte opties en expres je doel in de weg staan, is het misschien tijd om je omgeving te evalueren en daar aanpassingen in te maken.

    Geef jezelf meteen meer verantwoordelijkheid door zelf je maaltijden klaar te maken, zelf boodschappen te doen, zelf je maaltijden en kookmomenten in te plannen,… zo ben je meteen al baas over wat er wanneer op jouw bord komt. 

    “Taking responsibility for being exactly where you are gives you the power to be exactly where you want to be.”

  4. “Ik wil geen calorieën tellen”
    Geen probleem, maar hoe ben je dan van plan om je lichaam de juiste hoeveelheden energie aan te leveren? Meestal als mensen dit zeggen, verwachten ze van mij een makkelijkere oplossing. Jammer genoeg bestaat hier geen snelle fix voor. Als je optimaal wilt presteren of simpelweg wilt afvallen, zul je rekening moeten houden met de calorieën die je verbruikt en de calorieën die je opneemt. Indien je dit niet doet, ben je slechts aan het gokken.
    Zoals je weet win je niet altijd bij kansspelen en de verliezen zorgen enkel voor meer stress op het lichaam waardoor het nog slechter gaat reageren en functioneren. Zorg er daarom voor dat je vanaf het begin succes kunt ervaren door de juiste technieken toe te passen. Dit succes zal onmiddellijk een nog grotere motivatie met zich meebrengen waardoor alles een stuk gemakkelijker zal verlopen. Bovendien zul je na enkele weken eenvoudig kunnen zien hoeveel calorieën er op je bord liggen.

    “Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going” – Jim Rohn

  5. “Gezond eten is te duur”
    De prijs van de voedingsmiddelen wordt vaak aangehaald als een van de belangrijkste obstakels voor mensen om gezonder te gaan eten. Dikwijls wordt daarbij verwezen naar biologische en vegetarische producten, maar die vergelijking klopt niet helemaal. Je kunt immers ook binnen het klassieke aanbod perfect een keuze maken tussen meer en minder gezonde producten.
    Verder moet je ook rekening houden met de gevolgen van je voedingskeuzes. Zo zal je wanneer je vaak junk food eet, op latere leeftijd meer kans hebben op medische problemen. Dit brengt natuurlijk een hoop kosten en ongemak met zich mee. Dus staar je niet blind op wat er zich nu voordoet, maar denk eens na over de gevolgen die je huidige keuzes zullen hebben over een aantal jaar.

    “Cheap food is an illusion. The real cost is paid somewhere. If we don’t pay at the cafeteria cash register, then we pay with our kid’s health, the planet, the animals, and/or public funds.You get what you pay for.” – Ryan Andrews

Hopelijk heb ik je met deze post wat kunnen wakker schudden om eindelijk actie te nemen en jezelf verantwoordelijk te stellen voor je gezondheid en je lichaam. Indien je met specifieke vragen zit, mag je mij altijd contacteren via het formulier op de website. 

  • Share:

Leave a comment