Welke invloed heeft alcohol op mijn lichaam?

By admin Lifestyle, Nutrition No Comments on Welke invloed heeft alcohol op mijn lichaam?

Als sporter weet je dat wanneer je optimaal wilt presteren je hard moet trainen,  je de juiste levensstijl en mindset moet hanteren.
Toch onderschatten veel atleten de invloed van alcohol op het menselijk lichaam. Een paar biertjes of andere alcoholische dranken kunnen zonder veel moeite je hele training teniet doen, je uithoudingscapaciteit verminderen en je mentale focus volledig om zeep helpen.
Aangezien het doel van elke atleet is om optimaal te functioneren en de beste prestatie mogelijk neer te zetten, gaan we eens kijken welke invloed alcohol op ons lichaam heeft.

De invloed van alcohol op:

• Hormonaal vlak
Uit bijna elke studie die gedaan is om de effecten van alcohol op ons lichaam te ontdekken, blijkt dat alcohol een negatieve invloed heeft op onze testosteronwaarden.
Zo zal je na 1 nachtje drinken de volgende dag al gemakkelijk 25% minder testosteron aanmaken. Dit negatieve effect zal 10 tot 16 uur na de inname nog steeds merkbaar zijn in je bloed!
Dat wil dus zeggen dat je gedurende die periode minder goed je spieren kunt doen herstellen en/of opbouwen. Bijgevolg heeft je zware training van die dag dus veel minder effect.

Niet alleen het hormoon testosteron ondervindt negatieve effecten van de alcoholinname, maar ook het groeihormoon(IGF-1) en de insulinegevoeligheid krijgen serieuze klappen!
Alcohol zal er voor zorgen dat er zich minstens een daling van 30% in de productie van het groeihormoon voordoet en het lichaam zal tot 60% minder gevoelig zijn voor het hormoon insuline. Hierdoor gaat je lichaam dus meer insuline moeten produceren om hetzelfde aantal koolhydraten te verwerken. Door de hogere dosis insuline in het lichaam, zal je sneller geneigd zijn om extra vetten op te slaan. Alsook zorgt dit voor een hele hoop extra stress op de alvleesklier. Zeker bij chronische drinkers geeft dit verschijnsel een vergrote kans op diabetes.

Na deze 3 hormonen is het de beurt aan cortisol, ook bekend als stresshormoon. Cortisol zorgt er voor dat bepaalde eiwitten in spieren afgebroken worden. Ook speelt dit hormoon een belangrijke rol in de vertering van ons voedsel, ons slaapritme en ons immuunsysteem. Over het algemeen wil je de cortisollevels in je lichaam vrij laag houden. (enkel een kleine piek in de ochtend om wakker te worden) Alcohol verhoogt het corstisolniveau in ons lichaam naar maar liefst 150% of meer. Aangezien het meeste drinken ’s avonds plaatsvindt, is dit geen goed teken! De verhoogde cortisolwaarden gaan er voor zorgen dat je minder goed slaapt en dus nog slechter herstelt.

• Proteïne synthese
De negatieve effecten die alcohol op de hormonen heeft, verspreiden zich logischerwijs door naar vele andere functies in het lichaam. Zo zal de proteïne synthese (herstel/opbouw van de spieren) tot 30% afgeremd worden. Dit effect is tot 12 uur na de inname nog zichtbaar in het lichaam. Je lichaam zal dus 12 uur lang minder effectief zijn om de beschadigde spieren te herstellen. Dit heeft natuurlijk een direct negatief gevolg op de effecten van je voorbije training alsook op die van de komende training!
Omdat alcohol het lichaam uitdroogt zal de ATP productie in de cellen ook afnemen. Hierdoor is er minder directe energie beschikbaar bij de volgende training en zul je bijgevolg slechter presteren dan anders. Aangezien je het lichaam minder prikkelt om voortgang te boeken zal het resultaat van die training ook minder effectief zijn dan wanneer je geen alcohol consumeert.

• Mentaal
Door het slechte herstel en de minder goede kwaliteit van slaap zul je tot zeker 48 uur na de inname een verminderde aandachtsspanne hebben.
Verder moet ik je ook niet vertellen dat je met een kater je niet optimaal in je vel zult voelen en je bijgevolg ook niet maximaal zult functioneren.
Een ander bekend feit is dat alcohol je een stuk losser in omgang maakt en je waarschijnlijk ook wat minder discipline zult vertonen. Hierdoor ben je rapper geneigd om toe te geven aan dingen die je anders niet zou eten of drinken, wat je dus ook niet naar je doelstelling toebrengt.

• Voeding
Tot slot moeten we alcohol nog bekijken als voedingsstof. Alcohol bevat 7kcal energie per gram. Dit is bijna dubbel zoveel als koolhydraten en proteïnen (4kcal).
Je zult dus rap te veel kcal binnenkrijgen wanneer je besluit een avondje te gaan drinken.
Niet enkel de kcal zijn een probleem, maar je lichaam ziet alcohol ook als een toxische stof en zal er daarom eerst alles aan doen om deze stof te verwerken en uit je lichaam te krijgen. Bijgevolg gaat je lichaam alle andere stoffen veel minder goed opnemen alsook valt je eigen vetverbranding zo goed als volledig stil!
Tot slot hebben de meeste alcoholische dranken ook geen enkele meerwaarden op vlak van micronutriënten. Het zijn lege calorieën die enkel extra belasting voor je lichaam met zich meebrengen.

Of je nu verkiest om optimaal te presteren of om gewoon enkele kilo’s af te vallen, in beide gevallen kan je alcohol het best volledig vermijden.
Wil je toch iets drinken omdat je dan beter aanvaard wordt in de groep, dan kun je het best voor een glas rode wijn (125-165kcal).
Vermijd in ieder geval zoete alcoholische dranken!

  • Share:

Leave a comment