10 tips om gezond uit te eten

By admin Nutrition No Comments on 10 tips om gezond uit te eten

Naast een basisbehoefte is eten ook een sociale gelegenheid.
Daarom gaan veel mensen minstens 1x per week op restaurant of gaan ze ergens anders uiteten.
Op deze momenten is het moeilijk om toch nog volgens je doelstelling te eten.
Om er voor te zorgen dat je in deze situaties de schade toch nog kunt beperken, wil ik jou graag 10 tips geven zodat je niet te ver afdwaalt van je doel.

1) Geniet van de maaltijd
Heb je de hele week correct gegeten? Let tijdens het uiteten dan niet te hard op de kcal of je macro’s. Probeer nog altijd gezonde keuzes te maken, maar zorg in de eerste plaats dat je geniet van de maaltijd en het gezelschap. 1 verkeerde maaltijd per week zal je niet dik maken.

2) Direct terug herpakken
Het probleem schuilt zich vaak echter in het ‘what the hell – effect’.
Voel je na die minder goede maaltijd niet schuldig of down. Ga zeker en vast niet denken ‘ik heb mijn dag toch al verpest, dus nu maakt het vandaag niet meer uit wat ik eet’!
Zorg er gewoon voor dat je volgende maaltijd terug 100% correct is.

3) Focus op proteïne
Scan de menukaart en ga voor een maaltijd die rijk is aan proteïne.
Ik raad je ten zeerste aan om tijdens het uiteten je te focussen op eerst je proteïnen op te eten. Deze zorgen namelijk voor een meer verzadigd gevoel, hierdoor zul je dus rapper voldaan zijn van je maaltijd waardoor je in het totaal minder kcal zult eten.

4) Drink geen kcal
Als je gaat uiteten, bevat die maaltijd meestal meer kcal dan je normaal eet.
Beperk de kcal door alle suikerhoudende dranken te vermijden(inclusief alcohol).
Heb je toch graag een glaasje wijn bij de maaltijd? Kies hier dan heel bewust voor.
Beperk jezelf tot 2 glazen en halveer je koolhydraten portie en indien mogelijk ook de vetten.

5) Ga jezelf niet uithongeren op voorhand

Weet je op voorhand dat je gaat uiteten? Ga jezelf dan niet 8 uur voor aanvang van de maaltijd uithongeren.
Hoewel dit uit goede bedoelingen voorkomt, merken we dat het vaak een groter nadelig effect heeft. Zo zal je een veel groter hongergevoel hebben tijdens het uiteten en sneller geneigd zijn om je te overeten of je nog extra vol te proppen met een dessert.

6) Skip het dessert
Zoals beschreven in tip 5 zorg dat je voldoende gegeten hebt op voorhand en je een 80% vol gevoel hebt na je maaltijd. Skip het dessert, ja ook de gezonde fruitsla. Deze zit boordevol snelle suikers en dat wil je vermijden. Toch nog zin in iets achteraf? Ga dan bijvoorbeeld voor een thee of koffie.

7) Pas je maaltijd aan
Ben je op een bekende of klantvriendelijke plaats? Vraag dan voor kleine aanpassingen in het menu. Zo kun je op de meeste plaatsen zonder enig probleem vragen voor meer groeten of een kleinere portie aardappelen. Breng jezelf niet in de verleiding door ze een grote bak frieten naast je neus neer te laten zetten.

8) Drink water
Begin je maaltijd met een volledig glas water. Dit zal er voor zorgen dat je maag meer gevuld is en dus de portiegrootte beperken.
Water heeft ook geen zoete smaak, dus zal niet aanzetten tot meer zoete dingen te eten.

9) Eet traag en bewust
Het duurt ongeveer 20 minuten voor je een verzadigend gevoel krijgt van eten. Schrok daarom je maaltijd niet op, maar geniet van elke hap. Geef je lichaam de tijd om verzadigd te geraken.

10) Houvast
Zorg dat de andere mensen op de hoogte zijn van je doel. Hierdoor zal je jezelf verplichten om in sociale situaties iets bewuster met je voeding om te gaan in. En als je in een goede kring bent, zullen deze mensen je er ook vriendelijk aan herinneren om je doel voor ogen te houden.

  • Share:

Leave a comment